De la Deadrop la Nyan Heroes și multe altele, zeci de jocuri blockchain promițătoare și-au închis serverele anul acesta. Ce s-a întâmplat, de fapt, și ce ne spune asta despre viitorul unei industrii care părea, nu demult, de neoprit?
Dacă în urmă cu trei-patru ani ideea de play-to-earn părea că va schimba pentru totdeauna industria jocurilor video, acum realitatea arată complet diferit. Și nu într-un mod plăcut.
Studiouri care strânseseră zeci de milioane de dolari, proiecte despre care se vorbea în toate comunitățile de crypto și gaming, titluri care promitem că vor revoluționa felul în care ne jucăm, toate s-au prăbușit pe rând. Ce a rămas în urmă? Comunități dezamăgite, investitori cu pierderi serioase și o grămadă de întrebări fără răspuns.
Nu vorbim despre cazuri izolate. De la începutul lui 2025 și până acum, lista jocurilor crypto care și-au închis porțile a crescut într-un ritm aproape alarmant. Iar scuzele se repetă, parcă după un tipar: lipsa banilor, jucători prea puțini, costuri de operare imposibil de susținut.
Și, evident, acea problemă pe care nimeni nu a reușit s-o rezolve cu adevărat: cum faci să funcționeze economia unui joc când activele digitale fluctuează nebunește de la o zi la alta?
Paradoxul e că, pe hârtie, ideea în sine rămâne atrăgătoare. Cine n-ar vrea să dețină cu adevărat obiectele pe care le câștigă într-un joc, să le poată vinde sau tranzacționa liber? Sună bine.
Problema e că drumul de la concept la un produs funcțional s-a dovedit mult mai lung și mai costisitor decât își imaginau optimiștii din industrie.
Cazurile mari care au zguduit industria
Ca să înțelegem ce se întâmplă, merită să ne uităm la câteva dintre cele mai răsunătoare eșecuri ale anului. Fiecare poveste e diferită, dar toate converg spre aceleași probleme de fond.
Deadrop: când scandalurile ucid un proiect
Studioul Midnight Society a dat shutdown în ianuarie, iar vestea a luat prin surprindere multă lume. Deadrop era un shooter de tip extraction aflat în lucru de vreo doi ani, cu tot ce-i trebuia pentru succes: echipă cu experiență, viziune clară, o comunitate care cumpărase pase NFT pe Polygon și aștepta cu nerăbdare lansarea.
Dar problemele începuseră mai devreme. În 2024, studioul l-a dat afară pe Dr. Disrespect, co-fondator, după niște acuzații de comportament nepotrivit. De acolo, totul a mers în jos. Când a venit anunțul închiderii, angajații au primit un preaviz de doar două zile. Două zile! Iar jucătorii care băgaseră bani în pase NFT s-au trezit cu niște active digitale bune de nimic.
Ce a urmat a fost interesant, într-un fel trist. Comunitatea rămasă pe Discord s-a organizat singură, oamenii ajutându-se unii pe alții să ceară banii înapoi prin contestații la carduri și bănci. Argumentul era simplu: produsul promis nu a fost livrat niciodată.
Ember Sword: promisiuni de 200 de milioane și apoi nimic
Povestea Ember Sword e probabil cel mai bun exemplu de prăpastie între hype și realitate. În 2021, când toată lumea era înnebunită după terenuri virtuale și metaversuri, vânzarea de parcele NFT pentru acest MMORPG pe Ethereum a atras promisiuni de peste 200 de milioane de dolari. Suma finală a fost mai mică, dar tot impresionantă.
Studioul Bright Star a scos o versiune beta vara trecută și un acces anticipat spre sfârșitul lui 2024. Reacțiile jucătorilor? Să zicem că nu au fost tocmai entuziaste. Jocul a tot sărit de pe un blockchain pe altul, căutând parcă un loc unde să se stabilească, ceea ce nu inspira deloc încredere.
În mai 2025 a venit anunțul final: se închide. Lipsa finanțării, ca de obicei. Am încercat tot ce s-a putut, au zis dezvoltatorii. Dar în piața asta, unde și proiectele cu potențial real dau faliment, n-am găsit o cale să mergem mai departe.
Nyan Heroes: pisici, roboți și un token prăbușit
Nyan Heroes, shooter-ul cu pisici și mecanisme robotice construit pe Solana, părea că are șanse reale. Peste 250.000 de oameni îl puseseră pe lista de dorințe pe platformele de PC gaming.
Studioul 9 Lives găsise o combinație care funcționa: gameplay atractiv, un look distinctiv și elemente blockchain integrate inteligent, fără să te lovești de ele la fiecare pas.
În mai a venit însă vestea proastă. Dezvoltarea se oprește. Echipa n-a reușit să strângă banii necesari pentru a finaliza jocul și a-l lansa cum trebuie iarna asta. Token-ul NYAN, care în 2024 avusese un maxim istoric, s-a dus în prăpastie, pierzând peste 99% din valoare. Practic, a rămas fără nicio valoare reală.
Au fost niște luni foarte grele, a recunoscut Max Fu, CEO-ul studioului. Acum căutăm pe cineva care să cumpere studioul sau măcar proprietatea intelectuală. Sunt discuții, dar o să dureze.
Când și giganții cad
N-au avut probleme doar studiourile mici, finanțate prin crowdfunding. Chiar și numele mari din industrie au dat greș cu experimentele lor blockchain.
Square Enix și experimentul Symbiogenesis
Square Enix, studioul din spatele Final Fantasy, și-a închis în iulie propriul joc blockchain, Symbiogenesis. Era un joc narativ, rulat în browser, cu conexiuni la mai multe rețele Ethereum precum Arbitrum și Polygon. Fusese prezentat în 2022 ca un proiect de artă digitală colecționabilă.
Acum, cazul ăsta e puțin diferit. Square Enix nu ducea lipsă de bani, evident. Roadmap-ul prevedea de la început că jocul se va încheia în iulie 2025, odată cu finalul poveștii. Deci, teoretic, n-a fost un eșec. Dar scepticii ar putea spune că Square Enix pur și simplu n-a vrut să mai investească într-un proiect care nu prinsese tracțiune.
The Walking Dead: Empires și finalul unui vis zombi
Gala Games, unul dintre cei mai cunoscuți editori din spațiul jocurilor blockchain, a închis în iulie The Walking Dead: Empires. Jocul era licențiat oficial de la AMC și promitea o experiență captivantă: construiești baze, fabrici arme, încerci să supraviețuiești apocalipsei zombi. La un moment dat, NFT-urile din joc se vindeau la prețuri serioase pe piețele secundare.
Sfârșitul a venit oricum. Ca și compensație, jucătorii primesc niște cutii misterioase cu NFT-uri din alte jocuri Gala. O consolare, să zicem, pentru cei care investiseră timp și bani în universul Walking Dead.
Pirate Nation și limitele blockchain-ului
Pirate Nation era un experiment tehnic fascinant: un joc de rol în care absolut tot, de la active la logica de joc, funcționa direct pe blockchain. Dezvoltat de Proof of Play, jocul supraviețuise deja unei mutări de la Polygon la Arbitrum, pentru a reduce costurile.
În august a venit anunțul: se închide. Resursele vor merge către experiențe mai mici, bazate pe fragmente din universul original. Token-ul PIRATE a pierdut peste 92% din valoare.
Decizia de a închide Pirate Nation a fost una dintre cele mai grele din viața mea, a scris Adam Fern, co-fondator. Am iubit jocul ăsta și am muncit aproape șapte zile pe săptămână în ultimii trei ani. Dar adevărul e că nu avea cum să devină un succes de masă, oricât ne-am fi dorit.
Și lista continuă
Cazurile de mai sus sunt cele mai vizibile, dar departe de a fi singurele. 2025 a adus o serie întreagă de închideri, fiecare cu povestea ei de speranțe spulberate.
Realms of Alurya trebuia să se lanseze pe blockchain-ul Treasure, dar a fost forțat să migreze pe Ronin după ce Treasure și-a mutat atenția către proiecte de inteligență artificială. Dezvoltatorii au spus că granturile pe care se bazau au fost tăiate fără avertisment. Fără bani, n-au putut continua.
The Mystery Society, un joc pe Ethereum care combina stilul Among Us cu mister și crimă, și-a suspendat operațiunile în februarie, deși strânsese 3 milioane de dolari. CEO-ul Chris Heatherly a fost direct: Lăcomia și prostia aproape tuturor actorilor ucid industria asta înainte să poată demonstra ce poate.
MetalCore, shooter-ul cu roboți, și-a închis serverele și Discord-ul în martie, promițând că echipa va reveni curând cu schimbări importante. De atunci, liniște totală. Studioul pare să fi trecut la un alt proiect, Noble Legacy, lansat pe Steam aparent fără elemente crypto.
Blast Royale, jocul mobil battle royale, s-a oprit în mai. Într-un gest neobișnuit, codul a fost făcut public, permițând oricui să continue dezvoltarea. Token-ul NOOB? Minus 99% de la maximul istoric.
Mojo Melee, auto-battler-ul care în 2023 avusese o promoție cu Amazon Prime, s-a închis în iulie. Studioul Planet Mojo a anunțat că pivotează către inteligență artificială și va lansa o platformă de creat filme. Suntem mândri de ce am realizat, au zis, dar piața ne-a forțat mâna.
Închideri fulger și decizii ciudate
Unele proiecte au parcurs drumul de la lansare la moarte cu o viteză care te lasă fără cuvinte.
Tokyo Beast, un joc mobil de luptă, a stabilit un record trist: anunțul închiderii a venit la câteva săptămâni după lansarea din 9 iunie, cu serverele oprindu-se pe 24 august. Măcar dezvoltatorii au promis compensații pentru cei care cumpăraseră NFT-uri sau blocaseră token-ul TGT.
OpenSeason, un joc în stil Fortnite plin de referințe crypto, lansat pe Epic Games Store, a fost scos offline din cauza costurilor cu serverele. Echipa a pivotat către altceva cu totul diferit, un joc de noroc cu conținut generat de AI.
Age of Dino, jocul de strategie cu dinozauri, a încercat să prezinte închiderea ca pe o etapă semnificativă spre un ecosistem mai larg. Comunitatea n-a înghițit-o. Mulți au acuzat echipa că pur și simplu abandonează proiectul. Lunile de tăcere care au urmat le-au confirmat suspiciunile.
Când blockchain-ul devine o povară
Un fenomen interesant din 2025: unele studiouri au decis să renunțe complet la elementele blockchain și să continue jocurile ca titluri tradiționale.
Moonfrost, un simulator de fermă, a părăsit platforma Open Loot pentru a se lansa pe Steam fără crypto. Explicația? Elementele blockchain făceau jocul prea complex și prea lent de dezvoltat. Pur și simplu nu puteau satisface simultan audiențele Web2 și Web3.
Jungle, un ecosistem de gaming mobil care strânsese 6 milioane de dolari în 2023, a anunțat discret pe Discord că părăsește Web3 pentru a asigura supraviețuirea proiectului. De pe rețelele sociale au dispărut complet din februarie.
Ragnarok: Monster World, jocul mobil bazat pe celebra serie Ragnarok Online, se închide pe 30 decembrie din cauza problemelor financiare. Fanii au reacționat cu furie, iar Captain Tsubasa Rivals, jocul de fotbal construit pe Polygon și Oasys, și-a încheiat și el serviciul în noiembrie.
MMORPG-ul Dragginz a intrat în hibernare în octombrie, cu echipa concentrându-se pe Toko App, un marketplace de NFT-uri. Gândiți-vă la asta ca la o pregătire pentru iarna crypto, au spus ei. Când vine primăvara, Dragginz va fi gata să revină. Vom vedea.
Ce ne spune tot haosul ăsta
Privind tabloul de ansamblu, câteva lucruri devin clare. Majoritatea proiectelor eșuate s-au bazat prea mult pe hype și pe speculația cu token-uri, uitând de fundamentele care fac un joc bun: să fie distractiv, să aibă conținut constant și o comunitate care crește natural, nu doar din interes financiar.
Dependența de bani din afară, fie din vânzări de NFT-uri, fie din granturi de la ecosistemele blockchain, s-a dovedit un model fragil. Când piața crypto scade sau când prioritățile partenerilor se schimbă, studiourile rămân fără nicio plasă de siguranță.
Dar există și semne bune. Off the Grid de la Gunzilla Games a reușit să atragă o audiență mainstream, demonstrând că integrarea blockchain poate funcționa dacă e făcută subtil, fără să fie vârâtă în față. Cheia pare să fie simplă, deși greu de aplicat: fă mai întâi un joc distractiv, iar elementele blockchain să adauge valoare fără să definească totul.
Pentru investitori și jucători deopotrivă, lecția e una de prudență. Într-o industrie unde promisiunile mari sunt la ordinea zilei și zeci de milioane de dolari pot dispărea peste noapte, scepticismul sănătos valorează mai mult ca oricând. Proprietatea reală a activelor digitale rămâne o idee atractivă, dar transpunerea în practică cere mai mult decât entuziasm: cere execuție impecabilă, economii sustenabile și, poate cel mai important, jocuri pe care oamenii chiar vor să le joace.
Industria jocurilor crypto e la răscruce. Valul de închideri din 2025 poate fi semnul unei bule care se sparge sau o fază inevitabilă de consolidare. Răspunsul depinde de cei rămași în piață și de capacitatea lor de a învăța din greșelile altora. Pentru cei interesați de evoluțiile din sector, puteți urmări știrile despre jocuri crypto pe platformele de specialitate.
Un lucru e sigur: poveștile din 2025 vor rămâne în memoria industriei ca un memento. În lumea jocurilor blockchain, distanța dintre următorul mare succes și încă un proiect eșuat se parcurge uneori într-un timp surprinzător de scurt.